Tinilét a jóga segítségével – 1.rész

0
324
Kép forrása: Pixabay

Várható olvasási idő: 4 perc

A tinédzserkor egy nagyon nehéz és fontos időszak a tinik és a szülők számára egyaránt, rendkívüli felelősséggel és jelentőséggel bír, mivel a felnőttkori személyiség kialakulásában játszik szerepet. Átmeneti állapotot tükröz, mivel a gyermekség állapotából eljutunk a felnőttség állapotába, jellege ellentmondásos, mivel a fiatal egyaránt érzi magát gyermeknek és felnőttnek is. A testükben idegrendszeri és hormonális változások következnek be, megváltozik a testkép, amely kihat a személyiségükre is. Érzelmi, kognitív és szociális átalakulásokon mennek keresztül. Olyan kérdések foglalkoztatják őket, hogy mi történik a testemmel, ki is vagyok én valójában?

A tini igyekszik elhagyni minden olyan viselkedést, amely a gyermekre emlékezteti, viszont ez kicsit át is rendezi az eddigi kapcsolatait, mind a szülőkkel, osztálytársakkal, tanárokkal kapcsolatban. Talán a jógaoktató lehet az a személy, aki egy biztos pont lehet ekkor az életében, akivel meg tudja beszélni a benne lezajló folyamatokat és mer tanácsot kérni akkor, amikor szüksége van rá. A jógaoktató felelőssége tehát szintén hatalmas, nem játék, hogy milyen tanáccsal látja el őket. Fontos, hogy nyitott legyen a fiatalok iránt, megértse a belső vívódásokat, amelyhez termesztésen az is szükségeltetik, hogy mindig naprakész legyen a fiatalokat érintő aktuális helyzetekről (oktatásról, közösségekről, trendekről…). A belső, mély önismeret a jógaoktató részéről elengedhetetlen. A gyerekek, a tinik megérzik, hogy rendelkeznek-e a felnőttek belső önismerettel, belső szépséggel.

A jógaoktató feladata, hogy olyan közösséget alakítson ki, amelyben jól érzik magukat

megnyílnak, kreatívan gondolkodnak és olyan szokásokat alakítanak ki, amelyek a napi tevékenységeket segítenek megélni, kiértékelni, a belül zajló folyamatokat pedig tisztázni. Tehát nagyon fontos a szeretettel való önmegismerési folyamat megtanítása.

Kép forrása: Pexels

Már a kisiskolásoknál is megfigyelhető némi elkülönülés, viszont ez a tiniknél csúcsosodik ki igazán, arra van szükségük, hogy befelé figyeljenek, megfigyeljék a bennük lezajló folyamatokat, testi, lelki szinten.

minden egyes cselekvésnek értéke és hatása van

A konfliktusok ebben az intervallumban jellemzőek a szülő-gyerek kapcsolatra, amelyek tulajdonképpen a későbbiek folyamán visszatekintve teljesen lényegtelennek tűnnek, alap tevékenységek körül zajlanak (felkelés, takarítás és még sorolhatnánk). Ugyanakkor ez is egy tanulási folyamat része, amelyben életszokások felvétele zajlik. Mivel önállósodna, kevésbé meri elmondani vágyait, terveit, gondolatait, viszont a szeretetre ugyanakkora igénye van, mint kisgyermekkorában. Ezek az érzések és gondolatok aztán létrehoznak külső és belső feszültségeket. Ahhoz, hogy ennek a viszonynak a rendeződése ne húzódjon el, elsősorban a szülőknek kell közeledniük a gyermekeik felé, mivel ők már rendelkeznek erről valamiféle tapasztalattal, amit már ők is átéltek egy bizonyos “korszakban”. Azóta nyilván változott a világ, tehát a mai tiniket érintő helyzeteket, kérdéseket minden szülőnek meg kell ismernie, attól függetlenül, hogy mennyi teendője van. Talán annál nincs is fontosabb, hogy a gyermekeinkkel lévő kapcsolatunk szeretetteljes legyen. Nem megmondja, hogy mit csináljon, hanem rávezeti, tanácsokat ad helyzetek megoldásához, érzelmek tisztázásához, megtanítja arra, hogy minden egyes cselekvésnek értéke és hatása van. Ahhoz, hogy ezt valóban elsajátítsák elengedhetetlen a helyes példamutatás a felnőttek részéről is.

Megújuló szeretettel és ösztönzéssel segítik a szülők a gyerekeket. Úgy vélem, hogy a jógaoktató feladata ez is, az előző gondolatmenetben felsoroltak mellet. A cél egy olyan életfelfogás kialakítása, amely segíti őket felnőtt korukban eligazodni belső világukban is.

Mit adhat a jóga ebben az időszakban?

Általánosságban elmondható, hogy rengeteget ülnek az iskolapadban, ahol egyre nagyobb követelményrendszernek kell megfelelniük, egyre nagyobb falakat állítanak eléjük. Emiatt aztán megfigyelhető, hogy jellemző a tartáshiba, a koncentráció / a figyelemmegosztás helyes összpontosítása, a mozgáskoordináció és az egyensúlyérzék pedig amúgy is kialakulóban.

A  jóga célja egyrészt a prevenció, másrészt ezen képességek, állapotok javítása és fejlesztése

azzal, hogy hangsúlyt helyezünk a gerinc menti izmok erősítésére, a helyes testtartás megéreztetésére, amelyet egybekötünk a fej helyzetének helyes megtartásával. A testi változások és a megterhelő szellemi munka fáradságot alakít ki, ezért hasznos megtanulni olyan technikákat, mint a légzőgyakorlatok, relaxációs technikák, hogy a következő napot kipihenten tudják indítani. Fontos előrevetíteni, hogy vannak ugyan feladatok, amelyeket még nyűgnek tartanak, viszont felnőtt korukban megkönnyítik önmaguk és a társadalom életét is elvégzésükkel. Emellett pedig elengedhetetlen, hogy olyan tevékenységeket találjanak, amelyekbe bele tudnak merülni, örömüket lelik, feltöltődnek és közben megismerik Önmagukat, kialakítva az egészséges önértékelést.

A soron következő írásokban a tinikben lezajló folyamatokat vesszük szemügyre az ő szemszögükből, megnézzük, hogy mit is jelent a pszichikus energia és hogyan lehet átalakítani, újraformálni annak érdekében, hogy generációnkat egészséges, boldog és sikeres fiatalok alkossák.

HOZZÁSZÓLOK A CIKKHEZ

Please enter your comment!
Kérlek add meg a nevedet

tizenkettő + 17 =