Pránájáma – a helyes légzés elsajátítása

0
1288
Kép forrása: Pexels

Várható olvasási idő: 3 perc

A légzés életünk alapfeltétele, tehát légzésünk minősége meghatározza egészségünket, ezért aztán elengedhetetlen, hogy valóban foglalkozzunk vele.

fontos lenne, hogy elsajátítsuk a helyes légzés képességét

A nagyvárosoknak, a gyáraknak, a káros szenvedélyeknek és az emberiség hanyagságának köszönhetően a levegő különböző mértékben ugyan, de szennyezetté vált, tehát befolyásolja (beszűkíti) a légzésünket. Ezen kívül az egészséges emberiség nagy része felületesen és szabálytalanul veszi a levegőt, amely kihat az egész szervezetre. Nagyon fontos lenne, hogy elsajátítsuk a helyes légzés képességét, – mely mindenki és minden korosztály számára tanulható – hiszen meghatározza állapotunkat. Az eddig edzetlen tüdő, kitartással és gyakorlással gyorsan megerősödik, felfrissítve egész lényünk minden egyes síkját.

A mély jógagyakorlásnak nélkülözhetetlen része a légzés megfigyelése, lecsendesítése és a gyakorlatokkal való finom egymásba olvadása. A légzőgyakorlatokat pránajámának hívjuk. Ez a kifejezés a prána szóból ered, melynek jelentése: életerő. Ez az életerő tulajdonképpen a létezés minden síkján ható erő, az az energia, amely élteti az egész univerzumot, megjelenési formája pedig rendkívül változatos, akárcsak világunk.

A prána egyik külső megjelenési formája a lélegzet. Úgy gondolom, hogy érdemes megfigyelni – ahogy régen a jógik is tették-, hogy a különböző élőlények milyen módon és gyorsasággal veszik a levegőt, valamint hogyan határozza meg ez élettartamuk hosszát. Lássunk néhány példát, érdekességképp: A teknős percenként 3-szor vesz levegőt, így 300 évig is élhet. Az elefánt 5-ször teszi meg ugyanezt, 120 évig élhet. A kutya láthatóan sokkal gyorsabban vesz levegőt percenként kb. 42-szer, így életének hossza is rövidebb, átlagosan 14 év.

Most jöjjön az emberre vonatkozó adat, amely felületes és nem tudatos légzés esetén 15 lélegzetvételt jelent, így az átlagéletkor 65 év. Ehhez persze még nem vettük hozzá a szennyezett levegő szervezetünkbe jutását, az egészségtelen ételek fogyasztását, a stresszes/rohanó életmódot, a megfelelési kényszert, a negatív gondolkodásmódot és a váratlan helyzetek kezelését.

A kép forrása: Pexels

A tanulságokat levonva fontos, hogy szervezetünket óvjuk minden romboló tényezőtől, illetve megtanuljuk a helyes légzést. A rendszeresen jógázó, és légző gyakorlatokat végző ember légzésének száma 2-3 levegővételre csökkenthető percenkét. Ahhoz, hogy ez megtörténjen, elengedhetetlen, hogy

folyamatosan és kitartóan gyakoroljunk, odafigyelve Önmagunkra.

Kezdőként fontos, hogy kikérjük a jógaoktató tanácsait, mivel az edzetlen tüdő számára egy-egy légző gyakorlat helytelen kivitelezése során megterhelheti a szervezetet, akár rosszullétet is okozhat, illetve betegségek esetén néhány gyakorlat nem is ajánlott.

A helyes légzés elsajátítása

Elengedhetetlen a helyes testtartás és egy olyan hely/helyiség, ahol tiszta a levegő, jól szellőztethető, nem huzatos, nem túl meleg és nem is túl hideg, valamint csendes és nagyobb tér áll rendelkezésünkre.

Első lépésként – amely figyelmünk összpontosításának képességét is fejleszti, ezenkívül pedig kialakít egy új és a későbbiek folyamán kamatozó szokást – figyeljük meg a testtartásunkat és korrigáljuk ülve, állva és járás közben is. Mindezek mellett elkezd megerősödni a gerincünk és a gerinc mentén található izmok, hátizmok, amelyek a jógagyakorlással tovább erősíthetőek, amely azért nagyon hasznos, mert légzőgyakorlatokat általában ülve végezzük, hosszabb ideig, így pedig a gyenge gerinc és hátizmok következtében kialakult fájdalom nem vonja el a figyelmünket. Testtartásunk megváltoztatásával testalkatunk szebbé és magabiztossá válik, amelyet környezetünk felé is kisugárzunk.

Egyenesítsük a gerincünket, fejtetővel enyhén felfelé nyújtózzunk, emeljük ki a mellkasunkat (megemelkedik a tüdőnk), a vállakat engedjük hátra (párhuzamosak és egyenesek), így a lapockáink is közelítenek egymáshoz. Figyeljünk arra, hogy a gerincünk alsó része ne homorítson túlságosan, mivel megterheli azt. Tudatosítsuk a testtartásunkat, ugyanakkor lazítsuk el.

Kép forrása: Pexels

Lássuk, milyen hatásai vannak a helyes légzésnek és a légző gyakorlatoknak:

  • megnyugtatja az idegrendszerünket
  • lecsendesíti az elménket, melynek köszönhetően nem gondolkodunk folyton valamin, így pedig több energiát nyerünk
  • méregteleníti a tüdőnket, illetve minden egyes sejtünket
  • mivel több oxigénhez jutnak a sejtek, felfrissül testünk minden egyes szerve
  • átmozgatja a belső szerveket, amely serkenti az emésztésünket, így a káros anyagok gyorsabban ürülnek
  • megszünteti a fejfájást
  • segíti a koncentrációt
  • felkészít a mély meditáció elsajátítására, amely a lelki fejlődés és belső boldogság útja

Lehetőleg próbáljunk minél több időt a szabadban, tiszta levegőn és környezetben tölteni, valamint figyeljük olykor tudatosan a légzésünket, amely szép lassan bekúszik a mindennapjainkba, ezáltal több energiához juttatva testünket és lelkünket.

HOZZÁSZÓLOK A CIKKHEZ

Please enter your comment!
Kérlek add meg a nevedet

17 + négy =