Mindfulness – a tudatos jelenlét pozitív hatásai

0
134
Kép forrása: Pexels

,,A jelen pillanata az egyetlen, amelyben változni és változtatni, gyógyulni, szeretni, fejlődni lehet.” (Jon Kabat-Zinn)

Várható olvasási idő: 2 perc

A mindfulness állapotában figyelmünket a jelen pillanatnak szenteljük, melynek eredményeképp életünk mozzanatait mélyebben és tudatosabban élhetjük meg. Jó hír számunkra, hogy kitartó gyakorlással mindannyian képesek vagyunk a tudatos jelenlét elsajátítására!

A mindfulness jelentése és gyökerei

A fogalomnak nincs pontos magyar megfelelője, ha körbe szeretnénk írni a következő kifejezésekkel tehetjük meg: tudatosság, tudatos jelenlét, éber figyelem, teljes odafigyelés, lassabb életritmus.

Lényege, hogy figyelmünket célzottan és tudatosan a jelenre és annak hangjaira, illataira, történéseire és testünk jelzéseire irányítjuk. Ellenállunk és nem hagyjuk, hogy elménk messze sodorjon minket, ha mégis elkalandozunk a múltban, vagy a távoli, fiktív jövőben, figyelmünket finoman visszatereljük. A mindfulness gyakorlása közben nem célunk, hogy nagy dolgokat tegyünk vagy kivételes élményekben legyen részünk, egyszerűen csak a minket körülvevő világot vizsgáljuk úgy, ahogyan az van.

A tudatos jelenlét gyakorlása nem új jelenség, valamilyen formában mindig is jelen volt az emberiség életében. Gyökerei a buddhizmusig és a keleti hagyományokig nyúlnak vissza. A nyugati orvosi gyakorlatba elsőként Jon Kabat-Zinn ültette át, Magyarországon többek között Szondy Máté pszichológus foglalkozik vele.

Kép forrása: Pexels

Jon Kabat-Zinn így ír róla: „A figyelem irányításának különleges módja: amely a jelen pillanatra vonatkozik, annyira mentes a reaktivitástól és ítélkezéstől, illetve annyira nyitott, amennyire csak lehetséges.” 

Tehát a mindfulness gyakorlása során fontos az ítélkezés mentes hozzáállás, hogy ne értékeljük az adott pillanatot, hanem abban a formában fogadjuk el, ahogyan azt észleljük, és a megélésére koncentráljunk. Fontos még a reaktivitás mentesség és a kíváncsiság is, vagyis, hogy tudatos érdeklődéssel álljunk a jelenhez. Az éber figyelem nem kötött vallási vagy bármilyen hiedelemrendszerhez; és nem is az életünk megváltoztatásáról szól,

célja egy tudatosabb, lassabb életritmus szerinti élet.

Szorosan kötődik a mindfulness jelenségéhez a Lassú Élet Mozgalom (Slow Moment) is, mely kimondja, hogy a tudatos jelenléthez szükségünk van arra, hogy elegendő időt hagyjunk magunknak megélni a pillanatot. A mozgalom az élet egyre több területét érinti, néhány példa: Slow Gardening, Slow Travel, Slow Art, Slow Media, Slow Science.

Kép forrása: Pexels

Miért éri meg elsajátítani a mindfulnesst?

Időnk jelentős részében (kb. 47%-ban) gondolataink elkalandoznak, ilyenkor fogékonyabbak vagyunk az elégedetlenség kellemetlen érzésére. Ráadásul az ekképpen előjövő érzelmek sok esetben tudatossá válnak, ezáltal hangulati problémák nehezíthetik meg mindennapjainkat. A gondolatok azonban nem egyenlők a valósággal!

A korábban már említett amerikai kutató Jon Kabat-Zinn 1979-ben kidolgozott terápiás technikáját a világon egyre több helyen sikeresen kezdték el alkalmazni, például burnout (kiégés), depresszió, túlzott stressz és krónikus fájdalom enyhítésének esetén. Mára már kutatások bizonyítják, hogy csökkenti a stresszt, a szorongást, a vérnyomást és a depresszió kialakulásának valószínűségét. Segíti az elfogadást,

fejleszti a koncentrációt és a memóriát, fenntartja a szellemi frissességet.

A mindfulnesst Te is elsajátíthatod, és általa megoldást találhatsz a rohanó világunk által eléd állított kihívásokra. Segíthet a stressz kezelésében, javíthatod vele a koncentrációs képességeidet, gyakorolhatod általa az elégedettség és hála érzését. Tehát tudatosabb és kiegyensúlyozottabb életet élhetsz.


Források és a mindfulness elsajátításához ajánlott könyvek, cikkek:

HOZZÁSZÓLOK A CIKKHEZ

Please enter your comment!
Kérlek add meg a nevedet

20 − 8 =